cohens.org.il is a Fediverse instance that uses the ActivityPub protocol. In other words, users at this host can communicate with people that use software like Mastodon, Pleroma, Friendica, etc. all around the world.
This server runs the snac software and there is no automatic sign-up process.
https://www.kan.org.il/content/kan/podcasts/p-8127/1043010/
מתחילת המלחמה נמנעת כמעט לחלוטין כניסת פלסטינאים. הם מוחלפים בפועל על ידי עובדים זרים. אבל יש אישורים להעסקתם במגוון מקצועות שבהם לא היו אישורים להעסיק עובדים זרים. יש כיום בערך 300,000 בארץ, וזה יותר מהפלסטינים והזרים שהיו בארץ בעבר.
לכאורה העסקת זרים לא משתלמת כי תנאי ההעסקה שלהם הם כמו של ישראלי, וצריך גם לספק להם מקום מגורים. אבל כמובן שבמקרים רבים תנאי השכר שלהם הם על הנייר בלבד, כי למי הם יתלוננו. וחוץ מזה, ישראלים לא יעבדו בשכר מינימום (לדוגמה: יש תקנים פתוחים לפיקוח על העסקת עובדים זרים. בשכר מינימום. משום מה הרבה תקנים לא מאוישים). וחוץ מזה, מי שלא מכיר את השפה, איך יתלונן? אתם מכירים כאן דוברי אוזבקית? אפילו לקו לעובד ולמשטרה בקושי יש.
בהתחלה העסקה של זרים הייתה דרך כל מיני מאכרים שגזרו קופון ודרשו ממי שמגיע לעבוד כאן לשלם להם המון תמורת הזכות לעשות את זה. מה שיצר מצב של עבדות לחוב עם המון בעיות. עם השנים ישראל נגמלה מזה ועברה למצב של הסכמים מול ארצות שונות שאפשרו העסקה שלא דרך גוזרי קופונים. אבל ב־7 לאוקטובר נפגעו, נהרגו ונחטפו עובדים זרים. והרבה אחרים ברחו. רוב החדשים שהגיעו מאז לא הגיעו דרך הסכמים ישירים כאלו אלא דרך מתווכים, והם שוב עבדי חוב.
מעבר לכך, כשנותנים אישורי העסקה, לא בודקים אם המשרה מתאימה לכך. ובמקרים רבים מגיעים עבדי חוב כאלו לארץ, ואז מתברר שיש להם משרה חלקית, או שאין להם בכלל משרה. והם חייבים להחזיר את החוב, למרות שאין להם ממה. מעניין מה יקרה מזה.
זה היה סיכום חלקי של מה שנאמר שם. היו ראיונות עם עובד בעמותת קו לעובד וחוקרת במכללת תל חי.